Berry-en-Rianne.reismee.nl

The Red Centre

(16 okt) We gaan weer verder met onze reis door Australië, richting The Outback ofwel Red Centre ofwel Alice Springs. En na zo'n 1 1/2 week zien we de rest van de familie Lockant en Vloet weer terug. Ze staan ons op te wachten in de aankomsthal. Aangezien we maar met ongeveer 40 personen in het vliegtuig zaten, zijn onze koffers er al snel. We gaan naar onze huurauto (superluxe) en na wat boodschappen te hebben gedaan, rijden we naar Curtin Springs waar we de komende dagen zullen verblijven. Dit is een soort van farmhouse in the middle of nowhere waar ze een aantal stacaravan-achtige verblijven hebben. We moeten even wennen aan de temperatuur hier, 38 graden en het koelt niet heel erg hard af 's avonds.

(17 okt) Vandaag staat Uluru ofwel Ayers Rock op het programma, we gaan de berg nu toch eindelijk met eigen ogen bekijken. Vol goede moed gaan we in de ochtend die kant op, wat indrukwekkend, groot, rood en massief. De Aboriginal cultuur wordt een beetje verteld in het informatie centrum. Interessant om een en ander mee te krijgen. Daarna willen we beginnen aan een rondje buiten, maar Jezus.... Wat een vliegen. Ze zitten echt overal maar vooral op en in je gezicht, denk hierbij aan in de neus, ogen, oren. Toch maar eerst even een vliegennetje voor over ons gezicht kopen. We zien eruit als terroristen maar wat een verademing. En nu op naar de 'berg'. Na een uurtje slenteren in de hitte houden we het voor gezien. Het is veel te heet!

Dus snel de auto in met z'n allen en de airco op volle toeren. Dan maar erom heen rijden en daarna doorrijden naar Kata Tjuka ofwel the Olga's, als het al mogelijk zou zijn, is dit nog indrukwekkender dan Ayers Rock. Waar Ayers Rock uit 1 berg bestaat, bestaat The Olga's uit een aantal bergen. Ondanks de warmte lopen we er een klein stuk naartoe. Na een tijdje lijkt het of er regen op komst is. We wachten even en ja hoor, midden in de woestijn begint het te regenen....... hebben wij weer! ???? Maar wat een mooie kleuren levert dit op! Regenbogen, zon en donkere wolken. Na een tijdje rijden we weer terug naar Ayers Rock voor de zonsondergang. We wachten een hele tijd, het wordt drukker, steeds meer Aziaten, steeds meer wolken, steeds minder zon. Dan is het genoeg geweest, we gaan!

(18 okt) JAAAAAAAA, na bijna 2 weken Australië is het eindelijk gelukt!!! De eerste wilde Kangaroos gespot! We zijn vanochtend vroeg op pad gegaan (half 7) zodat we een stuk kunnen wandelen voordat de hitte te erg wordt. Het lijkt erop dat deze Kangaroos hetzelfde idee hadden. We hebben twee stukken gewandeld, een klein stukje Valley of the Wind en Walpa Gorge. Intussen hebben Katja en Max de hele route van Valley of the Wind gelopen, wat n bikkels! Einde van de ochtend begint de temperatuur weer behoorlijk op te lopen, en gaan we net als gisteren naar Ayer's Rock resort voor een lunch. Hierna nog wat rondgeslenterd en naar een bezoekerscentrum geweest waar nog wat informatie was over Uluru en Kata Tjuta en vervolgens weer terug naar onze accommodatie. Vanavond vroeg naar bed want morgen weer vroeg op!

(19 okt) We gaan rond Uluru wandelen, een tocht van zo'n 10 km. Om de warmte voor te zijn, staan we om 5 uur op. Het is een uurtje rijden en rond 7 uur beginnen we aan onze tocht. We zijn niet de enigen die zo slim zijn om vroeg te beginnen. Het wordt een zeer bijzondere tocht ???? met een mooie afloop. We gaan weer naar ons favoriete lunchcafé in het Ayers Rock resort. Wat een toeval, komen we dat stel tegen met wie we ook in de groep zaten met onze Whitsunday Island Cruise. Even bijgepraat over hoe hun en onze vakantie verder is gegaan en daarna gaan we terug naar 'huis' om te gaan genieten van bier, wijn, chips en pesten. Al vroeg gaan we weer naar bed want morgen gaan we nog vroeger opstaan!

(20 okt) Om 4 uur gaat de wekker, maar we zijn al wakker! We gaan naar Kings Canyon, een rit van 2 uur. Onderweg zien we de zonsopgang, mooi in dit landschap! Er is deze kant op toch een heel andere omgeving, veel groener maar ook ruiger. Veel rotsen en onderweg komen we nog wat wilde paarden tegen. Als we aankomen in Kings Canyon is het nog maar 7 uur maar de temperatuur loopt al op. Helaas zijn ook de vliegen er alweer vroeg bij maar gelukkig hebben we ons vliegennetje (= soort klamboe voor over je hoofd) bij de hand. Jan, Katja en Max gaan voor de zwaardere tocht (Rim Track), een stijle klim waarbij je over de rotswanden loopt en een mooi uitzicht hebt over de Garde of Eden. Tiny, Berry en ik blijven op de begane grond en maken een wandeling door de kloven (Creek Walk), ook erg de moeite waard! Wij gaan daarna nog naar de Kathleen Walk, was leuk maar viel beetje tegen na alle andere mooie wandelingen. We gaan weer snel terug om te kijken of de anderen klaar zijn met hun wandeling en ze zitten al op ons te wachten. Kei knap, vooral van Jan. 74 jaar en dan deze klim maken, petje (en netje) af! Even een lekkere lunch en dan de terugweg aanvaarden. We hebben nog een ritje voor de boeg. Vanavond hebben we allemaal wel weer de pijp leeg en om 8 uur liggen we al in bed. Morgen kunnen we uitslapen, want dan gaan we richting Alice Springs.

(21 okt) Zoals verwacht zijn we al vroeg wakker maar dat is niet erg. Even ontbijten, koffers pakken en we beginnen aan onze 450 km lange reis. Het gaat erg voorspoedig, en we zijn net voor de middag weer in de bewoonde wereld, Alice Springs. Onderweg komen we diverse deelnemers van de Solar Races tegen, wat een toeval en wat een buitenaardse toestellen! Helaas hebben we de Nederlandse deelnemers gemist maar die waren natuurlijk al lang gefinisht. In Alice Springs gaan we eerst naar Desert Parc, een dierenpark. Mooie vogels, planten, nachtdieren en natuurlijk wat Kangaroos. Daarna naar wat galerijen, op jacht naar DE aankoop van Katja en Max, een origineel Aboriginal doek! En ja, ze hebben een schitterend doek gevonden. Vanavond nog even met z'n allen gegeten en geborreld want morgen scheiden onze wegen weer.

(22 okt) Op tijd naar het vliegveld want de volgende ronde van onze reis gaat beginnen. Vandaag gaan we naar Melbourne.

Svtiel@live.nl

Wat een mooi avontuur, maken jullie mee.

Janneke

Wat heerlijk om te lezen. Ik geniet zo enorm met jullie mee en het voelt of ik er zelf weer ben. Geniet er nog maar lekker van.

Mireille

Heerlijk om mee te mogen genieten!

marjon

Mooi om te lezen zeg